|
Przedstawienie na Dzień Teatru
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8230 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Z okazji Dnia Teatru przygotowałam w naszym gimnazjum przedstawienie, w którym uczniowie – aktorzy, odgrywając fragmenty znanych sztuk teatralnych, przybliżyli widzom historię teatru i zaprezentowali różne formy teatralne. Młodzi aktorzy bardzo chętnie wczuli się w swoje role, a wręcz prawdziwe talenty sceniczne rozbłysły w odgrywanych znanych skeczach kabaretowych. Scenariusz na Dzień Teatru - 25.05.2006 r.
(scenka 1. – wchodzą dwie osoby, chłopak i dziewczyna)
Ch: Dzień dobry! Dziś w naszej szkole tradycyjnie obchodzimy Dzień Teatru.
Dz: Tradycyjnie, ponieważ takie święto organizujemy w naszym gimnazjum już po raz piąty.
W tym roku przygotowaliśmy przedstawienie zdominowane przez kabaret.
Ch: Zaczniemy jednak od historii teatru.
Historia teatru europejskiego rozpoczęła się dwa i pół tysiąca lat temu w Atenach. Źródłem form
dramatycznych stały się obrzędy ku czci Dionizosa, boga wina, przyrody i kipiących sił życia.
To z nich właśnie rozwinęła się komedia i tragedia, a sam Dionizos został bogiem teatru.
Obchody dionizyjskie miały miejsce na Akropolu, gdzie znajdował się krąg przeznaczony do tańców,
czyli orchestra.
Dz: Wstęp na przedstawienia był bezpłatny. Miejsca rozdzielano ze względu na sytuację materialną,
pozycję społeczną i płeć widza. Publiczność ubierała się w odświętne szaty. Pochwałę i naganę
wyrażano tupaniem, klaskaniem w dłonie lub gwizdaniem. Najcichszy szept docierał do
najodleglejszego miejsca, dzięki świetnej akustyce antycznych teatrów. Aktorzy wkładali maski.
By ukazać scenerię wydarzeń brano pod uwagę naturalne warunki przestrzenne. W tym czasie tworzył
wybitny dramatopisarz Sofokles.
Zapraszamy do obejrzenia fragmentów „Antygony” tego właśnie twórcy.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
(scenka 2. – wchodzą dwie osoby, chłopak i dziewczyna)
Dz: Szczególnym okresem dla rozwoju teatru był czas, w którym w Anglii panowała Elżbieta I. Teatr
przeżywał prawdziwy rozkwit. To wtedy właśnie tworzył swoje wspaniałe dzieła światowej sławy
angielski poeta i dramatopisarz Wiliam Szekspir.
Ch: Wówczas zachowanie widzów w teatrze znacznie różniło się od współczesnego –na przedstawieniach
widzowie jedli i zachowywali się głośno. Na budynkach teatralnych wieszano flagi – czarna oznaczała
tragedię, a biała komedię.
Dz: Teatry miały najczęściej kształt okrągły i mieściły ok. 2000 widzów. Do teatru mogły wchodzić zarówno
mężczyżni jak i kobiety. Aktorzy mieli bogate kostiumy, ale nie stosowano scenografii. W teatrze
elżbietańskim grali wyłącznie mężczyźni.
Ch: A teraz zobaczymy fragment „Magbeta” Wiliama Szekspira, w którym zagrają same kobiety –
dziewczyny z naszego gimnazjum.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
Ch: Uczniowie z klasy IIIa przygotowali scenkę pt. „Smok i Maciej”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
Dz: Teatr na przestrzeni wieków zmieniał się. Na przełomie XIX i XX wieku odkryto, że można dzięki niemu
wyśmiewać rzeczywistość i przedstawiać ją w krzywym zwierciadle. Powstał kabaret i teatr absurdu.
Kabaret rozwinął się w ostatnich dekadach XIX w. W Paryżu, a następnie przeniknął do innych centrów
kulturalnych Europy, m.in. do Berlina i Wiednia. Pierwsze kabarety różniły się znacznie od tych, które są
prezentowane w naszych czasach.
Ch:Teatr absurdu powstał w XX w. Termin ten wprowadzono w latach 50-tych, jednakże pierwsze
zapowiedzi tego zjawiska pojawiły się w okresie międzywojennym. Teatr absurdu posługuje się groteską
i parodia. Neguje stereotypy wysławiania się i zachowania. Wiąże się z przekonaniem, że niemożliwe
jest porozumienie między ludżmi, a ludzkie istnienie wyzbyte jest sensu.
Dz. Teatr często pełni funkcję dydaktyczną. Obejrzyjmy więc scenkę pt. :Czarodziejskie słowo”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
(scenka 3. – kabareton)
Ch: W przeświadczeniu, że należy doskonalić znajomość języków obcych, przygotowaliśmy scenkę
pt. „ Erziehung – wychowanie”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Dz: Specyficznym humorem posługuje się „Teatrzyk Zielona Gęś”. Obejrzyjmy teraz miniaturę
pt. „ Kominek zgasł”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
Ch: A teraz jeszcze jedna mini - sztuka z „Teatrzyku Zielona Gęś” - „Lilije”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają wybrany fragment)
Dz: Uczniowie z klasy ..... zapraszają do obejrzenia scenki pt. „Hipermarket”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Ch: Obejrzyjmy teraz historię facetów w rajtuzach, prosto z lasu Sherwood, czyli przygody Robin Hood’a.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Dz: Skoro jesteśmy prawie w lesie, przeżyjmy mrożące krew w żyłach przygody dziewczynki w czerwonym
nakryciu głowy.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Ch: Jesteście głodni? To zapraszamy do restauracji chińskiej.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Dz. Na problemy demograficzne proponujemy skecz pt. „Porodówka”.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Ch: Pokaz pomocy dydaktycznych może pomóc w zdobywaniu wiedzy zarówno uczniom jak
i nauczycielom. Zapraszamy na pole golfowe.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Dz. Boicie się gilu – gilu? Więc teraz uważajcie.
(wchodzą aktorzy i odgrywają skecz)
Dz. + ch. Dziękujemy naszym widzom za cierpliwość, wyrozumiałość i uwagę. Zapraszamy za rok!
Opracowała: mgr Mariola Lorenc
Zespół Szkolno – Gimnazjalny
w Rakoniewicach
26.05.2006 r. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|